torsdag 31 januari 2019

Forskarvärlden ser med oro på hur skatteintäkterna kommer att minska, då färre betalar drivmedelsskatt!

Anders Roth, forskare vid Göteborgs universitet anser det sannolikt att kilometerskatten måste komma tillbaka.
I och med att fler och fler köper och kör elbilar, hybridbilar, bilar som går på metangas och bilar med mycket låg bränsleförbrukning så kommer också statens intäkter av drivmedelsskatter att minska drastiskt. Något som också Fridolin och hans supporters borde ha förutsett.



Att detta måste kompenseras är både självklart och nödvändigt. Att detta måste göras inom samma verksamhet, vägtrafiken, är också självklart. Således ligger ett införande av kilometerskatt alldeles runt hörnet.

Kan göra Sverige rundare!

Med rätt attityd till beskattning, ett rättvisare samhälle och möjlighet att göra Sverige lite rundare finns här stora möjligheter. Genom att basera kilometerskatten på vägsträcka, geografiskt område och några kriterier för fordonen skulle glesbygden, som saknar tunnelbana och busslinjer som går när han behöver dem, utan de är helt hänvisade till, kan taxan justeras så att det skulle kunna bli närmast helt olönsamt att köra bil i större städer medan körningen på landsbygden där inga alternativ inte finns skulle kunna kosta som en tunnelbana- eller bussbiljett!
Att detta strider mot 11:e budordet, som lyder, "så har vi aldrig gjort förut" är helt riktigt. Men hur skall man logiskt kunna bemöta den gamla damen som ställde frågan; "varför skall jag betala lika mycket, eller mer i skatt, här på landsbygden, som man gör i staden, när jag inte på långa vägar har tillgång till samma service?"   



Att en kilometerskatt kommer att reta upp de som har investerat i en eldriven bil för närmare en miljon och räknat hem "investeringen" på lite sikt, genom lägre driftkostnader är förståeligt och här borde våra "ärade" politiker redan i går klarlagt framtida regler för en neutral beskattning av vägtrafiken.
Nu är det inte så och de främsta förespråkarna för en fossilfri vägtrafik riskerar att bli ställda till ansvar. Å andra sidan erfordras inte så mycket klokhet för att förstå att detta måste komma.

Carlsson köpte till sist en ny liten bensindriven bil med mycket låga driftskostnader - än så länge!?





Inga kommentarer: