söndag 22 juli 2018

Partierna splittrade i frågan om svenska brandflygplan

Partierna splittrade i frågan om svenska brandflygplan
Publicerad 22 jul 2018 kl 11.50


Sveriges skogar står i lågor – och samtidigt flammar en politisk debatt upp om landets krisberedskap.
Tvisten gäller bland annat om Sverige ska ha egna brandflygplan eller inte.

En rad partiledare har besökt brandområdena de senaste dagarna. De har fotograferat sig tillsammans med brandmän och evakuerade människor.
De säger att de inte vill dra några politiska växlar på brandkatastrofen utan fokusera på släckningsarbetet. Men debatten är redan i full gång trots att bränderna inte är släckta.

Anklagelser om dålig beredskap

Redan framförs anklagelser om att landets beredskap är dålig – och flera partier anser att Sverige bör skaffa egna brandflygplan.
– Har vi den utrustning vi behöver i Sverige. Kunde vi ha stoppat bränderna snabbare om vi hade egna svenska resurser? säger Ulf Kristersson, partiledare (M).
– Jag är inte ute efter att dra politiska slutsatser just nu. Men efter den här händelsen måste vi dra långsiktiga slutsatser. Alla kan inte ha väldigt många plan samtidigt, men med plan kan man släcka i ett tidigt stadium, säger han.
Statsminister Stefan Löfven (S) är måltavla för kritiken i dag. Precis som alliansregeringen var det efter storbranden 2014, också det ett valår.


”Vi ska ha resurser för plan”

Löfven säger att det viktigaste inte är att ha egna brandflygplan, utan att ha tillgång till plan när de behövs.
– Vi ska ha resurser för att flygplan ska finnas här. Viktigast är att ha tillgång till plan, nu har vi fyra plan här, säger Stefan Löfven.
– Nu måste vi fokusera på att släcka bränderna. Sedan ska vi göra en ordentlig utvärdering och se hur vi ska stärka oss. Låt oss dra de slutsatserna efteråt, säger han.
Fyra avancerade vattenbombplan från Italien och Frankrike deltar just nu i släckningsarbetet. Precis som under bränderna 2014 hyllas piloterna som hjältar – och många undrar varför inte Sverige kan ha egna sådana resurser.

Partierna splittrade

Partierna är splittrade i frågan och sprickan går genom blockgränserna.
Moderaterna säger att frågan om Sverige ska köpa in brandflyg eller inte får vänta tills den aktuella krisen är löst.
Bland övriga allianspartier vill Centern och Kristdemokraterna ha svenskt brandflyg. Liberalernas försvarspolitiske talesperson Allan Widman säger däremot att "egna brandflygplan för exklusivt svenskt nyttjande blir inte rationellt".
"Vi vill att regeringen omgående påbörjar införskaffning av eget nationellt brandflyg", säger C, medan KD anser att Sverige behöver egna plan eftersom landet "består av 70 procent skog".

”Bör placeras i Norden”

Socialdemokraterna tycker att det bör skaffas ”fler egna flygplan inom Europa" och en del "ska placeras i Norden”.
Vänsterpartiet vill att Sverige ska köpa plan "tillsammans med nordiska och baltiska länder". Miljöpartiet anser att sådana plan bör stationeras i Norden av antingen EU eller de nordiska länderna. Om inte, bör Sverige köpa egna plan.
Sverigedemokraterna vill ”omedelbart inskaffa utrustning till våra Herculesplan för brandbekämpning”.

Carlssontycker: att alldeles för få (ingen) inser behovet av att,

1. snabbt kunna upptäcka skogsbränder
2. snabbt kunna göra en första insats som kan släcka 
3. kunna samla erforderlig resurs för eftersläckning, mm


Oron för att en nationell resurs står oanvänd tycker jag är överdriven. Om det är  erfarenheter från Sjöfartsverkets sjöräddningshelikoptrar som är så smalt nischade att man inte ens har en lastkrok kanske är anledningen. 
Men borde man inte göra ett ordentligt omtag i hela frågan. Låt Kustbevakningen bli huvudman både för Sjöräddning och den nationella brandflygverksamheten. Låt dessutom Kustbevakningen ingå i Marinen på ett lämpligt sätt. I alla andra sammanhang talas om synergieffekter men tydligen inte när det gäller offentlig verksamhet. 

Se utredningen Martim samverkan och rapport om försöken med Bombardier CL 415 genom att klicka på länkarna nedan.

Maritim samverkan, SOU 2012:48 (pdf 830 kB)

enligt Räddningsverkets rapport om ”Skopan”.


Inga kommentarer: