Föga överraskande visar det sig nu att JAS Gripen C/D version inte utrustades med säkert sambandsmedel.
Däremot har den alla faciliteter för att kunna anpassas till NATO-standard. Det är bara export som gäller!
De svenska räddningshelikoptrarna som var stationerade från Luleå i norr till Ronneby i söder var anskaffade och utrustade för att kunna dra upp en pilot som skjutit ut sig över Östersjön.
Att dessa helikoptar inte var utrustade med avisningsutrustning som möjliggjorde "allvädersuppträdande" var inget problem eftersom man alltid kunde ställa in övningarna. Hur piloter skulle räddas om det var allvar och isbildningsrisk funderade ingen på eller skulle man inte starta?
Först efter Estonia katastrofen diskuterades huruvida denna resurs skulle kunna användas för annat än räddning av militära piloter.
Att många beslut inom Försvarsmakten baseras på ett "fredstänk" är inget nytt. Vid tiden för Tysklands invasion av Danmark lär det bara ha funnits en enda järnvägsvagn med luftvärnsammunition. Denna dirigerades fram och tillbaka över landet.
Så lycka till Allan Widman, det finns alldeles för många generaler!
En tröst i eländet fick jag en gång av en brittisk officer som sa; considering you are a country with no experience of war for the last 200 years, I must say you are pretty skilled!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar