Tillägg 19/9
Spekulationerna fyller nu löpsedlarna och från officiellt håll sägs ingenting annat än att det är långsiktig negativ utveckling som utgör skälet till denna omedelbara återmilitarisering av Gotland.
Skulle det "nya hotet" vara en diplomatisk not från Ryssland där formuleringar som "förhindrar ni Nordstream 2 genom att inte tillåta oss att arbeta från Slite, kommer vi nog att göra det ändå".
Om så vore, är ett isolerat angrepp mot svenskt territorium i praktiken inte längre uteslutet, vare sig det görs som ett första steg i en operation mot baltländerna eller för ryssarnas egen skull.
I avsnittet ”Fyra
iakttagelser” pekas Ryssland ut som den enda potentiella angriparen, att det i
praktiken utesluts att Ryssland som ett isolerat angrepp skulle angripa svenskt
territorium för dess egen skull.
Samtidigt görs i den
tredje och mest centrala iakttagelsen resonemanget att Sverige, med stor
sannolikhet, redan i ett tidigt stadium skulle dras in i en rysk – baltisk
konflikt.
Den fjärde iakttagelsen
är endast ett påstående att ”Planering för militära operationer sker
med ianspråktagande av hela regionen”. Iakttagelsen förklaras inte djupare men
troligen avses NATO kärnvapenparaply och andra avskräckningsmedel.
Nedan
redovisas utredningens avsnitt 5.2 Fyra iakttagelser och del av 5.4 Händelseförlopp
Hela utredningen kan
hämtas på nätet www.sou.gov.se där den ligger högst
upp.
5.2 Fyra iakttagelser
Även om således några bestämda slutsatser om Rysslands
framtida utrikespolitiska agerande inte utan vidare kan dras, görs i denna del
fyra iakttagelser med starkt stöd i utredningsarbetet.
Den första är att den enda stat i Sveriges närområde som
under överskådlig tid kan tänkas utöva militär aggression mot sina grannar
är Ryssland.
Den andra iakttagelsen är att ett isolerat ryskt
angreppsföretag mot Sverige, som syftar till att erövra svenskt territorium
för dess egen skull, måste betecknas som i praktiken uteslutet. Det är inte
möjligt att se vad som skulle stå att vinna för Ryssland i
ett sådant företag.
Efter Sovjetunionens upplösning och de baltiska staternas
åter- vunna självständighet utgör Östersjön en mötesplats, och till
följd av det förändrade säkerhetspolitiska klimatet i Europa, i dag också
en friktionsyta mellan Ryssland och väst. Detta har skapat en ny och inbyggd
sårbarhet för Sverige.
En slutsats som utredningen kunnat dra är att
Östersjöområdet i militärt planeringshänseende utgör en strategisk helhet
– det vill säga ett enda operationsområde – för såväl Ryssland som Nato.
Det styrande för aktörerna är behov av rörelsefrihet i vid bemärkelse.
Den situation där Sverige kan tänkas utsättas för militär
aggression är därför, enligt utredningens mening, ett ryskt angrepp på
Baltikum, i vad som skulle kunna betecknas som ”konsekvens- aggression”.
I själva verket är det så – och detta är den tredje och
centrala iakttagelsen – att Sverige med stor sannolikhet redan på ett tidigt
stadium skulle dras in i en rysk-baltisk militär konflikt. Skälen är såväl
politiska, humanitära som militärgeografiska. Utredningens intryck är i
denna del entydiga.
Därvidlag skiljer sig dagens situation från tiden för andra
världskriget, när den dåvarande samlingsregeringen hade ett visst
utrikespolitiskt manöverutrymme, som kunde utnyttjas för att hålla Sverige
utanför kriget.
En allvarlig kris i Östersjöregionen kommer, som utredningen
uppfattat det, att hanteras både av EU och Nato. Ett ryskt angrepp på
Baltikum skulle involvera EU genom EU-fördragets artikel 42.7 och Nato genom
Washingtonfördragets artikel 5.
Vidare har Sverige alltså utställt en
solidaritetsdeklaration för EU-länderna och de nordiska länderna.
Utredningen kan, mot denna bakgrund, inte se annat än att det
för en svensk regering skulle framstå som politiskt naturligt att Sverige
solidariskt bidrog till den internationella krishantering, som skulle aktualiseras
i händelse av en rysk-baltisk militär konflikt.
En situation kan dock föreställas, där de olika aktörerna
i ett skymningsläge gör skilda bedömningar av risken för ett förestående
angrepp. Det skulle kunna tänkas att de baltiska staterna, liksom USA, begär
att få inleda försvarsförberedelser med Sverige, samtidigt som den svenska
regeringen argumenterar att sådana skulle eskalera krisen.
Avsaknaden av ett multilateralt ramverk för att lösa en
dylik intressekonflikt kan vid en kris visa sig vara besvärande. Saken skulle
i ett sådant läge sannolikt hanteras genom bilaterala kontakter mellan
Sverige och USA, där Sverige kan tänkas hamna i ett förhandlingsunderläge.
En särskild faktor att uppmärksamma är att en rysk-baltisk
militär kris med stor sannolikhet skulle leda till omfattande flykting-
strömmar. Ett sådant läge ställer höga krav på svenska myndigheters
förmåga att agera långt ute på Östersjön, liksom på att kunna organisera
ett storskaligt flyktingmottagande. Förmodligen skulle Sverige behöva begära
stöd utifrån för att hantera denna situation.
Därutöver finns ett grundläggande militärgeografiskt skäl
som talar för att Sverige dras in i händelseförloppet. Tillgång till
svenskt territorium är av betydelse både för en angripare och en
försvarare. Planering för militära operationer sker med ianspråkstagande av
hela regionen.
Detta sagt ska det samtidigt understrykas att ett ryskt
angrepps- företag mot Baltikum – vilket är den fjärde iakttagelsen – måste
bedömas som i grunden osannolikt. De baltiska staterna är integrerade i den
europeiska och transatlantiska gemenskapen. Ett angrepp på en baltisk stat
skulle vara ett angrepp mot såväl EU i dess helhet som på Natos samtliga 28
medlemsstater, inklusive USA. Ett sådant vore ett högriskprojekt av
sällsynta proportioner.
Även om Ryssland i kriget med Georgien, och än mer i
Ukraina, agerat på ett sätt som knappast någon kunnat förutse, får det
anses vara en hävdvunnen linje i rysk utrikespolitik att undvika drastiskt
risktagande. Det förefaller inte sannolikt att Ryssland skulle inleda ett
militärt företag i Europa, där utsikterna till framgång framstår som
osäkra.
Problematiken inrymmer samtidigt en uppenbar obalans. En
militär konflikt i Sveriges närområde må vara osannolik, men
konsekvenserna, om den likväl skulle bryta ut, riskerar att bli katastrofala.
5.4 Händelseförlopp (delar)
Delar av svenskt luftrum inryms idag under det ryska
luftvärns- paraplyet. Skulle systemen flyttas över till svenskt territorium
ökar det område som Ryssland kontrollerar till att omfatta hela södra
Skandinavien, inklusive Östersjöinloppen.
För att försvåra för Nato kan den ryska ledningen därför
överväga att, före själva huvudangreppet mot Baltikum, utplacera
luftvärnssystem på svenskt område. Exakt var anses vara av mindre militär
betydelse, men Gotland vore ett naturligt val.
Ur rysk synvinkel har ett sådant framkantsagerande fördelen
att Natos artikel 5 inte utlöses i konfliktförloppets inledande skede. Det
vore därför ett mindre riskfyllt företag än själva huvudangreppet.
Ryssland kan tänkas ha dubbla skäl att uppmärksamma
Gotland. Dels som en möjlighet att föra fram egna system, dels för att
förhindra att Gotland blir plattform för omvärldens försvars- insatser. I
den senare delen kan det således bli frågan om en kapplöpning mellan
angripare och försvarare.
Mina
egna slutsatser är att utredningen mest har ägnat sig åt ”form i stället för
innehåll” och att viktiga slutsatser inte har underbyggts.
Ett svenskt och finskt NATO-medlemskap skulle ge Rysslands ledning ytterligare
argument för att stärka sin militära förmåga som i sin tur skulle höja
spänningsläget, och måste undvikas. Att USA och NATO har svårigheter att försvara baltländerna utan
svensk medverkan betyder bara att Sveriges regering har ett stort ansvar att på
egen hand kunna försvara dessa potentiella basområden. Ansvaret för en militärt alliansfri nation att försvara sitt territorium är stort och genom att omöjliggöra eller i alla fall försvåra för en potentiell angripare av baltländerna att från svenskt territorium behärska Östersjöområdet bidrar Sverige påtagligt till avspänning och fred.
Att ett isolerat ryskt angreppsföretag mot Sverige, som syftar till att erövra svenskt territorium för dess egen skull, måste betecknas som i praktiken uteslutet är en bedräglig formulering. Inget görs för dess egen skull. Det som inte uttalas i utredningen är att ett militärt vakuum är den faktor som på ett påtagligt sätt minskar säkerheten i vårt närområde.
Den ensidiga solidaritetsförklaring som Sverige gör gentemot EU måste nog anses vara en läpparnas bekännelse och just ensidig. Avseende artikel 5 i NATO-stadgan från 1949, "att ett angrepp på en medlemsstat skall betraktas som ett angrepp på alla och att alla medlemmar är skyldiga att medverka till det angripna landets försvar", så har den aldrig prövats och med tanke på vad den innebär, skulle i alla fall jag inte sätta all min tilltro till den!
Att ett isolerat ryskt angreppsföretag mot Sverige, som syftar till att erövra svenskt territorium för dess egen skull, måste betecknas som i praktiken uteslutet är en bedräglig formulering. Inget görs för dess egen skull. Det som inte uttalas i utredningen är att ett militärt vakuum är den faktor som på ett påtagligt sätt minskar säkerheten i vårt närområde.
Den ensidiga solidaritetsförklaring som Sverige gör gentemot EU måste nog anses vara en läpparnas bekännelse och just ensidig. Avseende artikel 5 i NATO-stadgan från 1949, "att ett angrepp på en medlemsstat skall betraktas som ett angrepp på alla och att alla medlemmar är skyldiga att medverka till det angripna landets försvar", så har den aldrig prövats och med tanke på vad den innebär, skulle i alla fall jag inte sätta all min tilltro till den!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar