torsdag 6 januari 2022

Idén att driva ambulansflyg i egen (offentlig) regi och bristande kompetens blir dyrbart för skattebetalarna!

<b>Mycket bättre och billigare Genom att bilda ett kommunalt flygbolag skulle ambulansflyget ägas och drivas genom ett bolag som kom att kallas Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA). KSA menar att det ger lägre kostnader och lägre risker att driva samhällsviktig verksamhet på eget drifttillstånd. Det är troligtvis ett av skälen till att Polis, SAR (Search & Rescue) och kustbevakning bedrivs i egen regi. En utredning som gjordes för några år sedan föreslog att SAR skulle uppgå i Kustbevakningen, som i sin tur skulle uppgå i Marinen. Av olika anledningar tog regeringen ingen notis av detta. Alla har väl följt märkligheterna i upphandlingen av nya helikoptrar till SAR. Försvarsmaktens upphandling av främst HKP14 utreds nu för att klarlägga de höga kostnaderna. KSA skriver: Verksamheten inleddes med köp av sex flygplan från företaget Pilatus i Schweiz. Ett nytillverkat jetflygplan skulle snabbare kunna flyga patienterna. Det var dessutom lite större så att det kunde ta tre istället för två liggande patienter. Kostnaden för sex flygplan blev 700 000 000 Skr. De Beechraft King Air 200 och 250 som ambulansflyget använder i dag kostar nya, knappt hälften. Dessa flygplan är också Jetdrivna men jetmotorn driver en stor propeller. De kallas turbopropflygplan och har stora fördelar gentemot jetflygplan genom lägre bränsleförbrukning, anpassade för kortare distanser och har i övrigt lägre driftkostnader. Underlaget visar att den tredje liggplatsen sällan erfordras. Det är lätt att tro att Jetflygplan alltid flyger mycket fortare än ett flygplan med propellrar. Generellt är det så, men ett jetflygplan (utan stora yttre propellrar) måste flyga mycket högre där luften är tunnare och kallare för att kunna utnyttja sin högre fart som inte ger någon större tidsvinst än 5 minuter när flygningen är kortare än 45 minuter. Däremot är bränsleförbrukningen dubbelt så hög. Nedan redovisas del av KSA budget. Det är märkligt att inte kostnader för flygverksamheten redovisas. Den är inte specificerad på kostnadssidan. Enligt detta har flygtimpriset baserats på 6200 flygtimmar (2022). Flygtimpriset blir då drygt 24 000 Skr. Räknas den särskilda avgiften med, blir flygtimkostnaden drygt 37 000 Skr (Pilatus räknar med 46 000 Skr) Så mycket högre kostnader Region Norrbotten tidigare har betalat nästan 30 000 Skr per flygtimme till Babcock Scandinavia Airambulance (BSAA) och med ett normalutnyttjande på 1800 timmar blir totalkostnaden 54 miljoner. Någon särskild avgift har inte funnits. KSA har i sin Budget infört något som kallas ”särskild avgift”. Denna avgift fördelas mellan regionerna men baseras på hur stort nyttjande man har. Region Norrbotten får därför betala en större del av avgiften som för 2022 är knappt 80 miljoner. Enligt Pilatus egen kalkyl kommer en flygtimme kosta 46 000 Skr. I den summan är inte personallöner och övrig infrastruktur inräknad. Med en beräkning på 1800 flygtimmar för Region Norrbotten skulle kostnaden uppgå till drygt 70 miljoner. Till detta skall den ”särskilda” avgiften läggas som för 2022 är knappt 80 miljoner som skall delas mellan regionerna. Enligt andra beräkningar hamnar denna särskilda avgift på 20 – 25 miljoner för Region Norrbotten. Skall vi få ytterligare en gökunge i den samhällsviktiga flygverksamheten. Denna gång med flygambulansverksamheten, genom inkompetens hos offentligt anställda tjänstemän och beslutande politiker som inte kan använda våra skattepengar på ett rationellt och ekonomiskt sätt? Åke Carlsson Åke Carlsson Pensionerad flygkapten

Inga kommentarer: